יום ראשון, 9 במאי 2010

תגובה לנושא העתק הדבק

שלום לכולן
ברצוננו להתייחס לקטע במאמרו של הבלוגר גיי הורביץ בו הוא מדבר על נושא ''העתק הדבק''. במאמר הוא טוען שתופעה זו פעילה ומקובלת גם בעולם המוסיקה והאומנות. לדבריו לא לכל אחד יש מה להגיד ואופן הצירוף מחדש של המידע מהווה מעין דעה אישית. אנחנו מסכימות בהחלט עם גישה זו ואף רואות שימוש נרחב בה בגן בהשאלה, כלומר לא מתחום הבלוג והמחשב. לדוגמא, ניתן לראות בכל נושא תפוצת הזרעים למשל העתק הדבק. אנו מלמדות בנושא זה להכיר סוגים שונים של תפוצת זרעים: ע''י רוח, מים, פרוות בעח''י ואכילת הפרי ע''י בעח''י המפיץ את הזרעים בהפרשתו.דוגמא נוספת נביא מעולם החי, השרשת צמחים ברבייה וגטטיבית בגינת הגן. ויגוצקי בתיאורית מפתחות הלמידהhttp://www.yahel-fol.com/LearnningKeys/learnningkey.html לצרף קישורית למה ששלחת לי טוען ש בחיי היומיום כמו גם בביצוע משימות לימודיות יש להשתמש במפתח יכולות הלמידה המאפשר איסוף מידע, תכנון ובקרה. איסוף המידע בין אם מקורו באינטרנט ובין אם מקורו בספר והוא מודבק במחברת או בזיכרון מתאפשר תודות למפתח למידה. יתכן ותופעת העתק הדבק נוצרה כבר לפני עידן האינטרנט והבלוג, אך התחדדה לאור חסרונותיה.
נשמח לשמוע מה דעתכן על תופעת העתק הדבק והאם יש לה בעיניכן קשר לגן.
תודה ולילה טוב מתמי, דפנה ונעמי.

2 תגובות:

  1. היי בנות,
    אני מסכימה עם כך כי העתקת מידע והדבקתו לכדי מסמך בעל משמעות חדשה עבור היל הוא חשוב. אך למרות כל זאת אני לא מפסיקה לתהות האם בעצם כך שמעתיק מידע בעצם לא מקיים שינוי למידע. כלומר, הילד מעתיק את החומר כפי שהוא ולא מתנסה בסגנונות כתיבה אחרים שכן לא כתב את אותם הדברים , אפילו אם לאחר ההעתקה הוסיף דברים משלו. בהתייחס לגן הילדים אני רואה דווקא הקשר בכך שהילד מעתיק התנהגויות, סגנון דיבור מהבית או מהגן ומשתמש = מדביק אותו במקומות אחרים..
    ממני מירב אשל

    השבמחק
  2. אנו חושבות כי העתקה היא בהחלט סוג של למידה. שכן צריך גם לדעת ולבחור את מה להעתיק. אם מתוספת לאותה העתקה סוג של כתיבה מן הדעה האישית, הלמידה הופכת להיות יותר משמעותית.בהקשר לילדים הרי הם סוג של מעתיקנים.בשפת הדיבור הם מחקים את הגננת. ביצירה הם מעתיקים מחבריהם וכו.

    השבמחק