ברצוני להגיב על המאמר שהתבקשנו לקרוא העוסק במחקר שדן בנושא ילדים משתמשים באינטרנט בסביבה לימודים אוניברסאלית או מותאמת בתיווך. המחקר עקב אחר 20 י גני ילדים ובדק מה ההשפעות של התמצאותם באינטרנט, כיצד הם משתמשים בו כמקור ידע בשני אופנים השיטה המותאמת שממתקיימת בתיווך מבוגר לעומת הלמידה האוניברסלית , עצמאית ללא בקרה, ללא מעקב ותיווך.
כבר בשאלת המחקר שיערנו שהשיטה המותאמת מניבה תוצאות חיוביות יותר, מאפשרת למידה מושכלת יותר והפוטנציאל שבה, בשל התיווך הוא הטוב והמשמעותי לילדי הגיל הרך ובכלל.
מתוך עיון במאמר:
http://moodle.levinsky.ac.il/mod/resource/view.php?id=13245 עמדו לנגד עיננו חוקרים, פסיכולוגים ששמים דגש על חשיבות האינטראקציה והתיווך בכל תחומי החיים בהקשר ללמידה וזה מתחיל מגיל ינקות.
לדוגמא ויגודסקי שדיברנו על התיאוריה שלו בשיעורים האחרונים טוען שהתיווך מסייע לילד להפנים עקרונות באופן הדרגתי ומושכל , הוא יפנים את האסטרטגיות שרכש תוך כדי למידה ועזרת המבוגר , הם שיובילו אותו לתובנות עצמיות כחלק מתהליכי החשיבה שמפתח לעצמו., ככל שנתווך , נקדם את הילד והוא יעלה עוד שלב שיביאו להישגים גבוהים יותר, ( בכל תחומי החיים שבהם יתנסה)כך במחקר של השיטה המותאמת שתוצאותיה היו : הילדים שולטים טוב יותר בשימוש ממשקי האינטרנט, מתמצאים בכל האוקונים, קישורים וכל כפתורי המסך ולכן הפעילות תהיה משמעותית יותר, רצופה והיבט חשוב נוסף, בתיווך המבוגר יש בקרה והגנה מסכנות של הבניית הידע שבוא הוא משוטט.
לעומת זאת הלמידה האונברסאלית תהיה פחות משמעותית בלמידה למרות שהילד ירכוש יותר מיומנויות טכניות.
בגן אנחנו פועלות באמצעות תיווך ומאמינות שהילד קופץ שלב אחר שלב בהתפתחותו הקוגניטיבית , גם חברתית ורגשית כאשר אנחנו נותנים לו את הכלים, שאפשר להגדירם כרמזים הוא נעזר בהם ומגיע להישגים יותר טובים והמטרה בכל תהליך בין הילד למבוגר היא להביאו לביצוע עצמאי ומשם ימשיך הלאה, לעוד הישג בתחומים השונים.
לסיכום אנו מקבלות את הגישה המותאמת ומאמינות שהילדים זקוקים לתיווך וכך ילמדו להשתמש בצורה משוכלת יותר בכל תחום שיוכשרו לכך.
יום חמישי, 29 באפריל 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)

לשלישייה היקרה לילה טוב,
השבמחקגם אני כמוכן פועלת באמצעות תיווך בגן ומאמינה שככל שנהייה שם עבור הילדים נעצים את תהליך הלמידה ונסייע להם בדרך יעילה ונכונה להפוך ללומדים עצמאים.
אין ספק שלמידה מותאמת היא אשר תוביל את הילדים ללמידה משמעותית לעומת הלמידה האוניברסאלית שבה אמנם הילד רוכש שליטה טכנית טובה אך לא מאפשרת הגנה מפני הסכנות הקיימות באינטרנט.
גלישה נעימה
מרסל וייסמן.
שלום לשלישייה...
השבמחקברצוני להתייחס לסוגיה שהעלתן בנוגע לתיווך. אין ספק כי עקרונות התיווך הם בין עקרונות החשובים אשר עלינו לפעול על פיהם בגן. כלומר, לזמן לילד פעילות זה דבר אחד, אך להפוך אותה למשמעותית זה דבר שני ולא תמיד אנו מקפידות על כך. אני רוצה להעלות סוגייה אשר מעיון בבלוגים נוספים עלתה לה. לפחות שבעה בלוגים בהם עיינתי, התייחסו לסוגיה זו. כלומר, מתוך המאמר המציג סוגיות רבות, בחרו להתייחס לנושא התיווך, ולציין כי הדבר חשוב ביותר וכי מרבות לפעול על פי העקרונות. איני יכולה להשתחרר מן החשבה על הסיבה לכך. מדוע באופן כ"כ גדול בחרנו להתייחס לנושא זה..האם באמת כולנו מתווכות לאורך היום את הפעילות, או שבעצם הבעת החשיבות כולנו מייחלות לענין זה, כי ברור לנו מידת חשיבותו, אך לא בהכרח מצליחות לעמוד במטרה זו? האם ברור לכל העקרונות? באילו פעילויות עלינו לשים דגש גדול יותר תיווך?...אני חושבת שאלו נושאים חשובים שיש להרהר עליהן. אני יודעת שאני מהרהרת ועורכת רפלקציה למצבים אשר באמת אני עושה תיווך איכותי.
משמינה את כולן לעשות זאת.
יום טוב
ענת אדלשטיין