יום רביעי, 14 באפריל 2010

פיתוח ויישום של חינוך סביבתי בגן...

אנו מאמינות שהחינוך הסביבתי בו אנו נמצאים יום יום עם הילדים הוא חלק מהווי הגן המכוון לחינוך ןוערכים
העשיה שלנו באה לידי ביטוי בזיקה למקום- פיתוח תודעה סביבתית שמקנה שייכות לילדים . אנו עוברים יחד תהליכים משמעותיים, כאשר מאפשרים תחושת אחריות ורצון לפעול למען הסביבה בטבע וגם הסביבה האנושית.
למה הכוונה?? בנושא שמירת הסביבה, אקולוגיה ומיחזור, עוררנו את הילדים להיות מודעים למה שקורה בבית ובגן, איך נשמור על הסביבה תוך הפחתת עומסים כמו צמצום פח הזבל ומכאן החלטנו להקים פינת מיחזור שהילדים המציאו לה שם - סופר מיחזור, יש לנו הרבה מיכלים, קרטונים שהילדים ממינים את כל מה שמביאים מבהית ושמים כד דבר במקומו החל מפקקים ועד מיכלי פלסטיקף שקיות וקופסאות... לכל דבר נעשה שימוש בחיי קהילת הגן והסו0ר הזה נולד מיד אחרי החופשה...
הרעיון שהם עצמם יכולים לעשות את המיון ולטעת בהם את המודעות לכל התהליך...
כמו כן הכשרנו את הגינות האישיות של הילדים והתחלנו בזריעת ירקות קיץ.... אספנו את זרעי התורמוס שישמרו לשנה הבאה וכמובן את הזרעים שזרענו משקים במי גשם שאספנו... הילדים מבלים בגינה... ומטפחים אותה ביחד עם הצוות, לאורך כל העשייה אנו שמים דגש על אהבת הסביבה וטיפוחה, שמירה על איכות סביבה והכל תוך התבוננות בעיני הילדים יחד עמנו
זה להפעם...

6 תגובות:

  1. הייי
    הרעיון שהצגתןן להקמת סופר מיחזור מדהים!! חינוך הילדים כי ניתן לעשות דברים אחרים מן הדברים שבד"כ היינו זורקים לפח, מעורר השראה.
    היינו רוצות לשתף אתכן במשהו קטן שעשתה אחת מאיתנו בביתה: הקמתי מכולת קטנה בבית,, בה אספנו מרכך כביסה, קמח, מעדנים, מטרנה וכו', את המצרכים אטמנו כך שיראו אמיתיים לחלוטין, סידרנו הכול במדפים. בפינת "המכולת" הוקמו 2 קופות ועגלת סופר. יש לציין כי כל המשפחה המורחבת התגייסה למשימה וכולם אספו מצרכים. הילדים נהנים מאוד ומשתמשים במכולת .דבר נוסף, הקמנו גם מחלקת ירקות ופירות שדרכה הילד הקטן שלי לומד לומר את כל שמות הירקות והפירות...
    חיזקו ואמצו
    מאיתנו הדרדסיות

    השבמחק
  2. תודה על ההתיחסות... והרעיון שהצעת הוא אכן מתבצע בגנינו.. יש ל נו דוכן קבוע של סופר עם כל אריזות המקוריות והילדים יודעים למיין לקבוצות ושיכוכים.. כמו כן מציעה לך את הנושא האורייני ללימוד ילדיך... אם הם בגיל המתאים... לדוגמא, לשאול למה כתוב על האריזה... 1ג"ג או מה המספרים אומרים... מה מרמזת התמונה ולמה כתוב כך או אחרת.. מעודד את החשיבה והסקרנות וכן להראו סמלים של שימוש חוזר ומיחזור שמופיעים בקטן או... מה מכיל וכדומה...
    לילה טוב תמי

    השבמחק
  3. שלום לשלישיה!
    גם אנחנו עסקנו רבות במיחזור ואיחזור אשתקד בגן שלנו. בעקבות הנושא גם אצלנו נאספו במיכלים שקיות ניילון, מיכלים שונים בקבוקים וכו'. אני המשכתי נושא זה והרחבתי אותו לתחומים השונים. לדוגמא באומנות יצרנו רבות עם עיסת נייר. הבאתי לגן גורס נייר ואת העיתונים שנערמו גרסתי והכנתי עיסת נייר, שבה השתמשנו לכל אורך השנה (כל פעם הכנתי עיסה חדשה) עם ההורים יצרנו שני כסאות יום הולדת מדהימים ביופים, בפורים יצרנו מסיכות עם הילדים, ביום המשפחה יצרנו מתנה למשפחה ואף פיסלנו את משפחתינו וכו'. כמו כן יצרנו פסל סביבתי ענק - ג'ירפה בעזרת כיסא ישן, מקל, ועיסת נייר.
    מאז התנסותי בנושא זה, אני חשה את חשיבות המיחזור ואצלי בבית דואגת למחזר, לאחזר, לא להשתמש בשקיות ניילון בעת קיה וכו'.
    תודה שהעלתם נושא חשוב זה.
    להב אורנה וסיגל אלימלך.

    השבמחק
  4. אורנה סיגל תודה על ההתיחסות, סקרנית מאד לראות את הפסלים שעשיתם ובמיוחד את כסא יום ההולדת.. קונה את הרעיון אך מאין להתחיל?? הכךל נייר גרוס? בכל מקרה.... אצלנו בגן לא זורקים שום דבר והפרוייקט הבא יהיה פרחים מבקבוקים במרחב כניסת הגן...
    ערב טוב תמי

    השבמחק
  5. היי לשלישייה היקרה,
    אכן מעורר השראה לקרוא את הבלוג שלכן בנושא המיחזור, גם אצלנו בגן נושא המיחזור הפך לחלק מאוד משמעותי בשנים האחרונות, גם אצלנו ישנם מיכלים בהם הילדים אוספים וממיינים,.
    רעיון שהתחיל עם אחת האמהות שהביאה קופסת פקקים למיחזור גרמה לנו להמשיך ולבקש פקקים מסוגים שונים, מדהים כמה סוגים יש. החלטנו להתחיל ולצפות את קיר הכניסה לגן בפקקים, ויזואלית המראה מדהים..........אנסה לצלם, שנית זה כל הזמן מול הכניסה, אי אפשר לפספס והילדים בהתלהבות סופרים בכל בוקר כמה כל אחד הביא פקקים, הפעילות סביב המיחזור מפרה, מבורכת והלוואי שהיה ניתן לסחוף ברמת התלהבות כזאת גם אזרחים שאינם קשורים בגני הילדים.
    אגב יש לי סבא נחמד שנכדתו כבר בכיתה ו' והוא עדיין אוסף פסודת מכל וכל, ובצורה מאוד מאורגנת אחת לכמה שבועות הוא מגיע אלינו עם שק הפתעות.אין ספק שחשיבות גדולה מאוד יש לכל נושא המיחזור המתקשר למעגל הרחב של שמירה על איכות הסביבה.
    יישר כוח לכן בנות...........שיהייה יום לימודים פורה וקל, מרסל וייסמן.

    השבמחק
  6. שלום חברות
    כפי שסיפרתי לכן גם הגן שלי הוסמך לפני שלוש שנים כגן ירוק ומתוך כך ברור שכל העשייה שלנו בגן עם הילדים היא בראייה אקולוגית. אנו בגן מבחינים בין המושג "מיחזור" שאותו עושים במפעל לבין המושג "שימוש חוזר" שבו כולנו כאזרחים אכפתיים יכולים לקחת חלק. כך שבגן יש עמדות מיון (מכלים גדולים) והילדים שמביאים את החומרים מהבית ממיינים בעצמם. ומה עושים? אז מדי שבוע אני יוצאת עם קבוצת ילדים תורנית לעמדת המחזור הקרובה לגן, כשידינו עמוסות בבקבוקים גדולים, עיתונים, ניילונים וקרטונים, הילדים מאוד נהנים הן מהיציאה מהגן ומהשגרה והן מזמן איכות די אישי עם הגננת... את הבקבוקים ברי הפקדון אנו שולחים בכל פעם עם ילד והורה מתנדב והכסף שנאסף משמש לצרכי הגן לאחר החלטה המתקבלת במליאת הגן. בנוסף עושים שימוש חוזר בשאר החומרים - ליצירה, לעיצוב מחדש וכו. אנו מעודדים את הילדים להפחית בצריכה וכן לתרום במקום לזרוק את הדברים שאין להם צורך בהם, מדי פעם עושים איסוף בגן של משחקים, תחפושות, בגדים ותורמים בצורה מרוכזת למרכזים שונים. יש המון עשייה, ההורים משתפים פעולה ובדרך זו אנו מעבירים את המסר הלאה מחוץ לגן.
    בברכה אפרת

    השבמחק